Vriendschappen = jezelf leren kennen
Hoe je kinderen liefdevol begeleidt in vriendschap, grenzen en ruzies.
Hoe je kinderen liefdevol begeleidt in vriendschap, grenzen en ruzies.
Liefde. Het is het kloppende hart van wie we zijn. Ik merk steeds vaker dat liefde en grenzen stellen voor veel mensen tegenover elkaar lijken te staan. Alsof je of zacht en begripvol moet zijn, of krachtig en duidelijk. Maar wat als liefde juist beide is?
Er zijn heel veel verschillende emoties, wel 100-en. Je kan ze apart van elkaar of tegelijkertijd voelen. Je kan je op het ene moment boos voelen en een minuut later misschien wel verdrietig of weer blij. Je emoties kunnen je ook nog eens voor de gek houden en bijvoorbeeld helemaal niet passen bij hetgeen dat je van binnen voelt. Kort gezegd: de wereld van emoties en gevoelens is best ingewikkeld.Omgaan met de emoties van (je) kinderen dat mag je leren en dat gaat met vallen en opstaan. Net zoals jij, of je kind, moest leren fietsen en lopen. Een tip: wees als ouder of onderwijsprofessional niet te streng voor jezelf. Wij hebben vroeger vaak niet geleerd hoe je met emoties kunt omgaan. Dus ook jij mag hierin leren en ontdekken.
Er zijn heel veel verschillende emoties, wel 100-en. Je kan ze apart van elkaar of tegelijkertijd voelen. Je kan je op het ene moment boos voelen en een minuut later misschien wel verdrietig of weer blij. Je emoties kunnen je ook nog eens voor de gek houden en bijvoorbeeld helemaal niet passen bij hetgeen dat je van binnen voelt. Kort gezegd: de wereld van emoties en gevoelens is best ingewikkeld. Omgaan met je eigen emoties en die van je kinderen dat mag je leren en dat gaat met vallen en opstaan. Net zoals jij, of je kind, moest leren fietsen en lopen. En wees als ouder niet te streng voor jezelf. Wij als ouders hebben vroeger vaak niet geleerd hoe je met emoties kan omgaan. Dus ook jij mag hierin leren. In deze blog neem ik je graag mee in een aantal belangrijk weetjes die jij moet weten over emoties en gevoelens.
Soms voel je vrijheid, flow, geluk, zit alles mee.Soms zit je vast, zit het tegen, lijkt alles tegen je te werken.En soms hang je er ergens tussen in.
De JTI (Jungian Type Index) helpt mij als ouder en coach/onderwijsprofessional meer begrip te hebben voor onderlinge verschillen van kinderen (en volwassenen). De JTI is een methodiek die verschillen tussen mensen en dus ook kinderen op een positieve manier beschrijft aan de hand van voorkeuren. Je krijgt met behulp van de JTI inzicht in de manier waarop:* kinderen (en mensen) communiceren;* kinderen (en mensen) hun eigen batterij weer opladen;* kinderen (en mensen) waarnemen en informatie tot zich nemen; * kinderen (en mensen) hun beslissingen nemen; * kinderen (en mensen) het leven organiseren (denk hierbij aan het maken van huiswerk, opruimen van hun kamer, manier waarop ze taken uitvoeren).
Ben ik blij met mijzelf? Deze vraag raakt precies het thema van de 1e chakra. Een mooie en belangrijk vraag, waar wij vaak snel ‘ja’ op antwoorden. Maar is dit ook het geval als we even stil staan bij deze vraag?
De reis die ik maak met kinderen start bijna altijd met het Root Chakra, simpelweg omdat dit het fundament is om alle overige thema's op te bouwen. Ik oefen spelenderwijs met ze of ze écht stevig kunnen staan, ongeacht de situatie.Zij zijn de boom en ik ben de storm. Ik daag ze uit om stevig met beide benen op de grond te gaan staan, ook wanneer ik als storm bij ze langs kom en ze een duwtje geef. Soms daag ik ze uit. Want als ik de kinderen kort een tikje geef op hun hoofd en ze dan een duwtje geef, raken ze uit balans. “Dat is afleiding..” Zegt een van de kinderen. Precies, wanneer je een tikje op je hoofd krijgt, lukt het niet meer goed om stevig op de grond te staan, omdat je aandacht naar je hoofd gaat. In dit geval afleiding. We koppelen de storm vervolgens aan situaties uit de dagelijkse praktijk.