Kinderen 

Door kinderen te accepteren en van ze te houden zoals ze zijn, ontstaat eigenwaarde. Als ik vraag aan ouders en/of onderwijsprofessionals wat je kinderen het meeste gunt, krijgt ik vaak het antwoord: "ik gun jou dat jij jezelf mag zijn". Best opmerkelijk, want in de maatschappij en op scholen zijn wij een kei in het vergelijken met dat wat wij denken dat normaal is. Al heel jong moeten kinderen binnen de hokjes en kaders vallen en aan verwachtingen voldoen. Dat vergelijken, wat bewust maar ook zeker onbewust door ons als volwassenen wordt voorgedaan en aangeleerd, levert helaas stress en onzekerheid bij kinderen op.

Stel je eens voor;

* dat wij op scholen en in de opvoeding kinderen leren hoe je jezelf kan zijn en hoe je bij je zelf kunt blijven? 

* dat kinderen een gezonde basis zelfvertrouwen opbouwen? 

* dat kinderen hierdoor niet meer hoeven te vergelijken met de ander? 

* dat kinderen leren om elkaars kwaliteiten inzetten om samen verder te komen? 

* dat kinderen weten dat ze mooi, begaafd en de moeite waard zijn, precies zoals ze zijn? 

* dat kinderen leren stralen van binnenuit? 

Diep in ons hart willen wij allemaal begrepen en geaccepteerd worden zoals we zijn, dat maakt ons gelukkig en gezond. Gelukkig en gezonde kinderen staan open om te groeien en ontwikkelen. 

Helaas, krijgen kinderen ook te maken met pesten, buitensluiten, vergelijken en roddelen. Kinderen ontwikkelen hierdoor mogelijk faalangst, onzekerheden en stress, wat vervolgens het leren en de ontwikkeling in de weg zit. Dit geldt niet voor iedereen, maar....

  • Wat als dit bij jou kind wel het geval is?
  • Wat als dit bij (een aantal) kinderen in je klas of op school wel het geval is? 

En.. 

  • Wat kun je doen als je preventief wilt bijdragen aan het zelfvertrouwen van de kind(eren)?

Met behulp van de methode De boom met vruchten® motiveer en inspireer ik kinderen en indirect ouders en leerkrachten om stevig in hun schoenen te staan en weg te blijven van het vergelijken met een ander door te kijken naar zichzelf en de eigen kwaliteiten. Ik laat kinderen ontdekken dat ze veel meer kunnen dan ze denken om vanuit daar te ontdekken hoe je sociaal en betrokken kan zijn. Van ik, naar jij en ik, naar wij! 

Met een verhaal, posters, liedjes én allerlei verschillende opdrachten voor thuis en in de klas draag ik bij aan vrolijke en sociaal-emotioneel evenwichtige kinderen. Het programma laat kinderen van binnenuit stralen. Ik bied: 

* een 8 wekelijks programma waarin ik met kleine groepjes kinderen op school of op locatie aan de slag ga. Na iedere les vindt er afstemming plaats met de ouders en de onderwijsprofessional. Kinderen krijgen na iedere les een aantal opdrachten voor thuis / in de klas mee.

* een programma waarin ik samen met de onderwijsprofessional de 8 weeks lessencyclus aan de betreffende groep aanbied. 

* workshops aan teams en ouders. 

Nieuwsgierig geworden?

  • Wil je vrijblijvend en gratis kennismaken met mij?
  • Wil je graag nog wat meer informatie ontvangen? 
  • Benieuwd wanneer de eerste groep van start gaat? 
  • Heb je andere vragen?